0 0

Aký je ideálny pomer benzínu a oleja v dvojtaktných motoroch?

Je veľmi dôležité poznať správny pomer miešania benzínu s olejom pre váš dvojtaktný motor. Prvá vec, ktorú musíte urobiť, je skontrolovať príručku dodanú so zariadením. Tá vám síce prezradí správny pomer požadovaný pre váš motor, lepšie je však vedieť o tom trochu viac a preto sa dnes spoločne na to pozrieme.

 

Výhody dvojtaktného motora

Dvojtaktný (zážihový) spaľovací motor je piestový spaľovací motor, ktorého pracovný cyklus prebehne za jednu otáčku kľukového hriadeľa čiže počas dvoch zdvihov piestu prebehnú štyri pracovné fázy a zmes paliva a vzduchu vo valci je zapálená elektrickou iskrou, ktorú obvykle vytvorí zapaľovacia sviečka.

Na rozdiel od štvortaktného spaľovacieho motora obstarávajú prívod zápalnej zmesi miesto ventilov piest a kanály. Piest pri svojom pohybe otvára a zatvára kanály.

Popísaný cyklus sa dá veľmi jednoducho realizovať otvormi a kanálmi vo valci, ktoré sú striedavo odkrývané a zakrývané hranou pohybujúceho sa piesta. Preto dvojtaktný motor nepotrebuje zložitý rozvodový mechanizmus, je jednoduchý, spoľahlivý a lacnejší.

Z použitého pracovného cyklu vyplývajú ďalšie výhody:

 

Aké stroje používajú dvojtaktné motory?

Aj keď väčšina automobilov a motocyklov má štvortaktné motory, stále existuje niekoľko motocyklov s dvojtaktnými motormi. Taktiež mnoho ďalších strojov používa dvojtaktné motory - napríklad :

  • modely lietadiel
  • motorové píly
  • kosačky
  • fúkače listov
  • vyžínače
  • stavebné stroje (vibračná žaba a pod.)
  • snežné skútre

Aké palivo sa používa pre dvojtaktné motory?

Palivo do dvojtaktného motora je v podstate bezolovnatý benzín zmiešaný s dvojtaktným olejom. Pomer zmesi oleja a paliva by mal byť uvedený v návode na obsluhu zariadenia, ktorého sa to týka.

Olej v palivovej zmesi do dvojtaktného motora je mimoriadne dôležitý pri mazaní vášho motora, pretože dvojtaktné motory nemajú zvlášť nádrž na olej. A bez oleja riskujete zničenie motora.

 

Prečo by ste do dvojtaktného motora nemali liať len benzín?

Klasický benzín do väčšiny motorov je bezolovnatý benzín, ktorý  by rapídne mohol znížiť životnosť vášho dvojtaktného motora. Toto je nesprávne palivo pre dvojtaktný motor, pretože neposkytuje požadovanú kvalitu mazania.

Je takmer zaručené, že vynútením chodu motora bez správneho mazania docielite trvalé poškodenie piestu a valcov. Žiaľ, vymeniť tieto diely môže byť zložité a poriadne nákladné. Dá sa tomu tak predísť iba správne pripravenou zmesou v kombinácii benzínu a oleja.  

 

Aký je najlepší pomer benzínu a oleja pre dvojtaktný motor?

Na začiatok si treba povedať, že každý stroj vyžaduje špecifický pomer oleja a benzínu. U záhradnej kosačky to tak môže byť určitá hodnota, no pri motorovej píle sa môže o dosť líšiť. Tento pomer vždy nájdete v návode na obsluhu stroja alebo na viečku nádrže. Niekedy sa môže pri motoroch v zábehu požadovať iný pomer riedenia, napríklad 1 : 33, než po zábehu – po ňom napríklad 1 : 40.

Pomer vždy určuje, koľko oleja je potrebné naliať do benzínu. Pokiaľ máte riediť benzín olejom v pomere 1 : 50, znamená to, že na 50 litrov benzínu potrebujete 1 liter oleja. Na jeden liter benzínu je to potom 20 ml.

Pamätajte na to, že zmes musí byť namiešaná čo najpresnejšie, aby ste do nej nedávali príliš veľa alebo príliš málo oleja. Ak do benzínu pridáte príliš veľa oleja, môže to zastaviť motor, vytvárať nahromadenie uhlíka a vyfukovať dym, ktorý je obzvlášť nepriaznivý pre životné prostredie. Ak však pridáte málo oleja, časom sa váš motor natrvalo poškodí.

Pokiaľ pre svoj motor nenájdete konkrétny pomer, pre dvojtaktné pomery sa akceptuje priemerný pomer 40: 1. To je 125 ml dvojtaktného oleja na 5 litrov paliva.

a6/e4/152544d545da126e8bb68c531201.png
70/b9/3351089fd831a8a5ebb3f4144930.png

Na čo upozorňuje modrý dym z výfuku?

Spozorovali ste, že z výfuku vášho auta vychádza modrý dym? Je na čase pozrieť sa na to a čo najskôr vyriešiť tento problém. V tomto článku sa pozrieme na to, pri akých poruchách sa modrý dym vyskytuje a čo je potrebné urobiť na jeho odstránenie. Modrý dym vychádzajúci z výfuku je varovným signálom,...

Loading...